توصیه های طب سنتی برای مقابله با کرونا / اصول 6 گانه طب سنتی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

طب گیاهی

توصیه های طب سنتی برای مقابله با کرونا / اصول 6 گانه طب سنتی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

توصیه متخصصان طب سنتی برای مقابله با ویروس کرونا تقویت سیستم ایمنی بدن است؛ آنها بر این باورند که با رعایت اصول شش گانه طب سنتی، بدن در بهترین حالت خود قرار می گیرد و در مقابل امراض مقاوم تر می شود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛ دکتر فاطمه اقبالیان؛ متخصص طب سنتی وضعیت روحی، تغذیه، تنظیم خواب، دفع مواد زاید بدن، فعالیت فیزیکی و هوا را به عنوان اصول شش گانه طب سنتی برشمرد و اظهار کرد: اضطراب و استرس سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند؛ بنابراین در شرایط فعلی که شاهد شیوع کرونا در کشور هستیم، هر چیزی که باعث خوشحالی شخص می شود، باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه پیگیری مدام اخبار مربوط به کرونا به ویژه در فضای مجازی موجب افزایش اضطراب می شود، افزود: دوری از فضاهای پر اضطراب، گوش دادن به موسیقی، مطالعه کتاب، معاشرت با افرادی که دوستشان دارید-البته با رعایت اصول بهداشتی- و مواردی از این قبیل می توانند به حفظ روحیه و آرامش روان افراد کمک کنند.
دکتر اقبالیان با اشاره به برخی توصیه های خوراکی به ویژه مصرف زنجبیل برای جلوگیری از ابتلا به کرونا، گفت: کرونا ویروس نوظهور و ناشناخته ای است، بنابراین در مورد مزاج این ویروس اطلاع دقیقی در دست نیست.
این متخصص طب سنتی با بیان اینکه مواد خوراکی در سه دسته دارویی، غذایی و غذا دارو طبقه بندی می شوند، خاطرنشان کرد: زنجبیل جز مواد خوارکی است که ما به آن دارو می گوییم چون مزاج گرم درجه 4 دارد. یعنی بسیار گرم است و نمی توان آن را به همه توصیه کرد.
وی ادامه داد: مصرف زنجبیل یا سایر ادویه های تند می توانند برای افرادی که مزاج تند و گرم دارند، عارضه ایجاد کند و حتی بدن آنها را در مقابله با کرونا ضعیف تر کند.
دکتر اقبالیان افزود: بهترین توصیه، کم کردن درصدی از حجم غذای مصرفی است و اینکه در غذای خود حتما از سیر، پیاز و سبزی های همچون گیشنیز و جعفری استفاده کنید چون اینها خاصیت ضد میکروبی دارند.
وی گفت: در منابع طب سنتی استفاده از مرکبات مانند لیمو شیرین، لیموترش و به خصوص نارنج بسیار توصیه شده، اینها علاوه بر تامین ویتامین سی، باعث دفع سموم بدن می شوند؛ سیب نیز به تقویت قوای جسمانی بسیار کمک می کند.
وی با بیان اینکه آدم های کم خواب در برابر بیماریها ضعیف تر هستند، افزود: بهتر زمان خواب  2 ساعت قبل از نیمه شب و 2 ساعت بعد از نیمه  شب است؛ در این شرایط ترشحات هورمونی منظم و هضم غذا به خوبی انجام می شود.
وی با اشاره به اهمیت دفع مواد زاید از بدن، گفت: یبوست باعث می شود مواد زاید در بدن باقی بماند و تناسب باکتریایی بدن بهم بخورد. در این وضعیت باکتری مضر در بدن افزایش پیدا می کند و باکتری های مفید کم می شوند و در نتیجه سیستم ایمنی بدن ضعیف می شود.
وی در ادامه گفت: در شرایطی که توصیه می شود جز در موارد ضروری از خانه خارج نشوید، نباید فعالیت جسمانی مان کم شود، چرا که کم تحرکی هم باعث ضعف سیستم ایمنی می شود چون مواد زایدی که باید از طریق تعریق دفع شوند، در بدن باقی می مانند.
به باور این متخصص طب سنتی در خانه هم می توان تحرک داشت؛ یوگا، تند راه رفتن در خانه، حرکت دراز و نشست و هر کاری که باعث شود، عضله ها به حرکت درآیند و تنفس تند تر شود، خیلی کمک می کند.
دکتر اقبالیان در پایان با اشاره به اصل ششم طب سنتی یعنی هوا، گفت: این اصل خیلی تحت کنترل ما نیست، فقظ توصیه ما این است تا می توانید در مجامع عمومی حضور نداشته باشید تا دوره انتشار ویروس کمتر شود.