درمان های کل نگر با کمک طب مکمل

درمان های کل نگر با کمک طب مکمل

در این که علم پزشکی در یک قرن اخیر، جهش فوق العاده ای داشته است و توانسته مرزهای درمان را یکی پس از دیگری درنوردد شکی نیست، اما هنوز هم علم آکادمیک پزشکی برای بسیاری از بیماری ها درمان و پاسخ قانع کننده ای ندارد.

هنوز هم علم پزشکی نتوانسته است درمانی مطمئن و قطعی برای انواع سرطان بخصوص سرطان های بدخیم و پیش رونده پیدا کند. هنوز علم مدرن نتوانسته است بیماری ایدز را به طور کامل درمان کند یا در مورد برخی بیماری ها مثل ام اس، حتی علم پزشکی نتوانسته است منشا دقیق و ریشه قطعی این بیماری را پیدا کند، چه برسد به این که بخواهد برای درمان کامل این بیماری، نسخه ای عملی ارائه بدهد. به دلیل همین محدودیت های علم پزشکی روز است که درمان های مکمل و جایگزین از دور خارج نشده است و همچنان بسیاری از مردم به انتخاب شیوه های درمانی خارج از شیوه های درمان بیمارستانی و درمانگاهی علاقه مند هستند. البته نباید فراموش کرد اثرات جانبی مصرف داروهای شیمیایی و برخی درمان های نوین هم گروه زیادی از مردم را قانع کرده است که به سمت درمان هایی غیر از درمان های بیمارستانی حرکت کنند.

طبی که از آن با عنوان طب مکمل یا طب جایگزین نام برده می شود، مجموعه روش های درمانی است که از مسیر ویزیت پزشک، بستری در بیمارستان و رفتن به داروخانه ها نمی گذرد. پزشکی سنتی، هومیوپاتی، آب درمانی، طب سوزنی، سنگ درمانی، یوگا، پزشکی سلولی، انرژی درمانی، ماساژ درمانی، بازتاب درمانی، رایحه درمانی و طب چینی از روش های رایج در طب مکمل است.

طب مکمل را با عناوین دیگری مثل طب جایگزین، طب بومی، طب حاشیه و طب کل نگر هم می شناسند.

در این نوع طب، عقیده بر کل گرایی و جامع گرایی است و به انسان به دید یک واحد مجزا از جهان نگاه نمی شود، بلکه در طب مکمل، هم انسان جزئی از یک کل واحد به حساب می آید و هم هر بخش از بدن انسان در تعامل با سایر اعضای دیگر تعریف می شود. مثلااگر دست فردی دچار تورم شود، در طب مکمل این گونه نیست که فقط درمان بر دست فرد مبتلاتمرکز پیدا کند، بلکه اعتقاد بر این است که این مشکل، به دلیل ناهماهنگی کل بدن و در سطحی بالاتر به دلیل ناهماهنگی فرد با دنیای پیرامون، پدید آمده است و از همین منظر نیز به این طب، جامع نگر می گویند.

البته چون نتایج طب مکمل، برخلاف طب دانشگاهی، قابل اندازه گیری و سنجش دقیق نیست، بنابراین دور از ذهن نیست که افراد سودجو از این گونه روش های درمانی، سوءاستفاده و مردم را سرکیسه کنند.

به همین دلیل هم باید در انتخاب شیوه درمانی طب مکمل و در انتخاب فرد درمانگر، دقت و حساسیت زیادی به عمل آید و تا حدامکان از افراد سرشناس این حوزه کمک گرفته شود تا درد «نقره داغ شدن» هم به دردهای بیمار اضافه نشود.