معاون کل وزارت بهداشت: هیچ گونه داروی گیاهی برای مقابله با ویروس کرونا کشف نشده است

معاون کل وزارت بهداشت: هیچ گونه داروی گیاهی برای مقابله با ویروس کرونا کشف نشده است

قائم مقام وزیر و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هیچ گونه داروی گیاهی که ناشی از طب سنتی تا کنون برای مقابله با کرونا یافت نشده، در عین حال در بعضی شهرها ادعاهایی مبنی بر کشف دارو دارند، اینها ادعا است و مورد قبول ما نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بجنورد؛ دکتر “ایرج حریرچی” قائم مقام وزیر و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز در حاشیه نشست مدیریت کرونا در خراسان شمالی در جمع خبرنگاران عنوان کرد: با متخلفانی که ادعای فروش داروی کرونا دارند، برخورد می‌شود.

وی با بیان اینکه از مردم می‌خواهیم بیماران‌شان را در معرض خطر قرار ندهند و‌ پولشان را در این زمینه هدر ندهند، خاطر نشان کرد: داروهای شیمیایی که خارج از داروخانه ها فروخته می‌شود، اکثرأ تقلبی است و مثل مارک لباس، مارک دارو هم تقلب می شود و داروهای فروخته شده، پیش پا افتاده است و هیچ تأثیری هم ندارد. حریرچی تأکید کرد: خروج از خانه برای افرادی که دارای ریسک هستند مثل افراد بالای شصت سال و افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند باید به صفر یا کمترین عدد ممکن برسد.

قائم مقام وزیر و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر اینکه کل دنیا هم به این نتیجه رسیده که ضدعفونی معابر تأثیری در انتشار  ویروس ندارد، اظهار کرد: استفاده از ماسک و محلول های شست و‌ شوی دست به ویژه آب و‌ صابون مهم‌ترین عامل در کم کردن سرعت انتشار ویروس است. به گفته حریرچی در زمینه تولید مواد ضدعفونی کننده هیچ‌گونه کمبودی در کشور نیست و خیلی از لوازم بهداشتی به خاطر مازاد تولید اجازه صادرات هم داده‌ شده است.

معاون کل وزیر بهداشت، تولید داخلی واکسن آنفولانزا را تا پاییز وعده داد و گفت: میزان تجویز واکسن آنفلونزا در گروه آسیب پذیر افزایش خواهد یافت، به خصوص در گروه افراد خاص.

حریرچی ادامه داد: به عنوان مثال زنان بارداری که پرونده پزشکی در مراکز بهداشت دارند و همچنین افرادی که بیماری زمینه ای دارند در اولویت تزریق قرار دارند. حریرچی در ارتباط با وعده‌های وزارت بهداشت به خراسان شمالی هم گفت: از لحاظ سطح بندی خراسان شمالی خیلی عقب نیست و مشکل شهرستان راز هم با کمک سپاه و ساخت بیمارستان مرتفع خواهد شد.

وی افزود: در زمینه دستگاه تست، استان با کمبود مواجه بود که قول مساعد دادیم تا چند روز آینده تأمین می شود زیرا سیاست ما در این استان با توجه به سیر صعودی آمار، غربالگری است. در عین حال حریرچی از کمبود نیروی متخصص هم در خراسان شمالی غافل نشد و در این زمینه اظهار کرد: خراسان شمالی از قبل با کمبود متخصص مواجه بود، در اولین فرصت نیروی لازم به استان تزریق خواهد شد.