وزیر بهداشت: طب سنتی در نظام بهداشت و درمان ادغام می‌شود

وزیر بهداشت: طب سنتی در نظام بهداشت و درمان ادغام می‌شود

سعید نمکی در حاشیه افتتاح چند طرح بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ساری افزود: با اجرای این طرح، طب سنتی از دست افراد عوام فریب خارج می‌شود و به دست افراد عالم در این بخش قرار می‌گیرد.

وی در مورد برخی حواشی ناشی از سوزاندن کتاب علم پزشکی از سوی یکی از مدعیان طب سنتی در ایران نیز گفت: این کار از ناآگاهی این فرد نشات می‌گیرد و ما نیز به دنبال دامن زدن این حواشی و بزرگ کردن این فرد نبودیم.
وزیر بهداشت افزود: به هر حال این اقدام فرد ناآگاه مشکلی را در کشور ایجاد نکرده است و همه نیز این کار را محکوم کردند .
نمکی اظهار داشت : با ادغام طب سنتی در طب مکمل و نظام بهداشت و درمان کشور بخش زیادی از مشکلات و حواشی این حوزه رفع خواهد شد.
وزیر بهداشت همچنین به مداخلات در امور پزشکی از سوی برخی تحت عناوین مختلف مانند طب سنتی در کشور هشدار داد و گفت: در تمام استان‌های کشور دانشگاه‌های علوم پزشکی باید در این زمینه وارد عمل شوند و با همکاری دستگاه قضایی با این افراد برخورد قانونی داشته باشند.
وزیر بهداشت همچنین به افتتاح پروژه‌های بهداشتی و درمانی در دهه فجر‌اشاره کرد .
نمونه مثبتی از کرونا در ایران مشاهده نشد
وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت : تا روز ۱۹ بهمن ماه نمونه مثبتی از ویروس کرونا در ایران مشاهده نشده است.
نمکی‌، در حاشیه مراسم افتتاح دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ساری افزود : نمونه‌های مشکوک از مسافران چین در چند استان کشور گزارش و از تمام آنها آزمایش گرفته شد که خوشبختانه نمونه مثبتی از این ویروس در این مسافران که همه از چین به ایران آمده بودند، مشاهده نشده است.
وی گفت: ۱۰۰ بیمار مشکوکی که در سه استان در بیمارستان‌ها نگهداری می‌شدند نیز نمونه گیری از آنها انجام و نمونه مثبتی از آلودگی ویروس کرونا در این افراد نیز وجود نداشته است.
وزیر بهداشت افزود: دانشجویانی که از چین وارد ایران شدند، به محض ورود در فضای مناسبی قرنطینه شدند ونمونه گیری از این دانشجویان ابتدا انجام شده است.
نمکی اظهار داشت: تاکنون که نمونه‌ها از دانشجویان نشان داده که آلودگی ویروس کرونا در آنها وجود ندارد و امیدواریم در تستی که با دستگاه‌های جدید از این افراد گرفته می‌شود نیز به نفع ما باشد و نمونه مثبتی از این آلودگی را نداشته باشیم. وزیر بهداشت همچنین از واردات حدود سه میلیارد دلار دارو و تجهیزات پزشکی در سال جاری خبر داد و گفت : این مواد را از کانال‌هایی که خودمان از قبل داشتیم، وارد کشور کردیم. وی افزود : با وجود تحریم‌های سختگیرانه از سوی آمریکا که دارو و تجهیزات دارویی ایران را تحت تاثیر خود قرار‌داده بود، ما توانستیم با راه‌هایی که پیش از این نیز داشتیم، این واردات را انجام دهیم و مشکلی از لحاظ دارو در کشور نداریم.
نمکی گفت: با توجه به میزان واردات دارویی که در سال جاری وارد کشور کردیم ، کمبود داروی ما نسبت به مدت مشابه سال قبل یک سوم کمتر شد.
وی افزود : آمریکایی‌ها با وجود برخی تبلیغاتی که برای واردات دارو به ایران راه انداختند، همچنان در این زمینه کارشکنی‌های خود را دارند، ولی ما نیز با ارتباطات و کمک‌های برخی افراد داروی مورد نیاز خود را تامین کردیم.
وزیر بهداشت در مورد کانال دارویی که کشور سوییس برای ورود دارو به ایران طراحی کرد ، گفت : این کانال در مرحله اولیه تست قرار دارد و تاکنون موفقیت چندانی نداشته است. وی افزود: در طراحی این کانال آمریکایی‌ها هیچ دخالتی ندارند و این کار را کشور سوییس ارائه کرده و ما نیز در دست بررسی اولیه داریم و چنانچه بتواند مشکلات ما را حل کند از آن استقبال می‌کنیم و در غیر این صورت نیز ما واردات خود را خواهیم داشت.