دبیر کارگروه نظام سلامت در اسلام: ادعای مبارزه با کرونا از طریق طب سنتی شیادی است

طب سنتی

دبیر کارگروه نظام سلامت در اسلام: ادعای مبارزه با کرونا از طریق طب سنتی شیادی است

یک متخصص طب سنتی با بیان اینکه دستاوردهای طب مدرن در مبارزه با بیماری‌های واگیر دقیق‌تر و علمی‌تر از طب سنتی است، گفت: هرگونه ادعایی مبنی بر درمان کرونا از طریق طب سنتی یا آنچه طب اسلامی خوانده می‌شود شیادی است.

هرگونه ادعای مبارزه با کرونا از طریق طب سنتی شیادی است/ توصیه‌های طب ایرانی برای حفظ آرامشمرتضی مجاهدی، دبیر کارگروه نظام سلامت در اسلام دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در گفت‌وگو با ایکنا، به برخی پرسش‌ها و شائبه‌هایی که در تضاد با پزشکی رایج و طب اسلامی و سنتی گفته شده پرداخت و با بیان اینکه در زمان شیوع بیماری‌های واگیر مانند کرونا، طب سنتی توصیه به تقویت قوه مدبره می‌کند، گفت: این همان تقویت قوای ایمنی بدن برای پیشگیری از ابتلا به بیماری است.
وی تصریح کرد: آنچه در تاریخ طب سنتی ایران برای مبارزه با بیماری‌های واگیر وجود دارد، اصولی است که امروزه نیز وجود دارد، مانند پرهیز از ارتباطات و حضور افراد بیمار در جمع. روش خاصی که در طب سنتی وجود داشته و اثبات شده باشد که می‌تواند جلوی انتشار بیماری واگیر را بگیرد یا آن را درمان کند، اما پزشکی رایج از آن چشم‌پوشی کند، وجود ندارد.
مجاهدی با بیان اینکه اشتراک فراوانی بین طب ایرانی و طب مدرن و رایج برای تقویت سیستم ایمنی بدن وجود دارد، گفت: توصیه‌های طب مدرن که برای پیشگیری است در توصیه‌های طب ایرانی نیز ذکر شده است؛ از جمله مهمترین آن استراحت، عدم فعالیت‌های سنگین، خوردن غذا‌های سبک و آسان هضم برای آزاد گذشتن بدن و صرف انرژی در مبارزه با عامل بیماری است.

وی افزود: از منظر طب سنتی، مکانیسم‌های ناخودآگاه بدن، سیستم ایمنی و فیزیولوژیک فرد را مدیریت می‌کنند. انواع واسطه‌ها و پالس‌های عصبی، آنزیم‌ها و هورمون‌هایی را که جهت حفظ سلامتی در برابر عوامل درونی و برونی بیماری‌زا در بدن ترشح می‌شوند در طب سنتی قوه مدبره می‌نامند. سیستم ایمنی بدن نیز جزئی از قوه مدبره است.

این متخصص طب ایرانی یادآور شد: خوردن شیرینی‌جات و غذا‌های چرب و سنگین در زمان شیوع بیماری‌های ویروسی و حاد ممنوع‌اند و این موضوع در طب مدرن نیز  ثابت شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان کرد: اگر منصفانه نگاه کنیم، طب رایج در مبارزه با بیماری‌های واگیر بسیار موفق‌تر از طب سنتی بوده است. از این جهت امروز دستاورد‌های بیشتری نسبت به گذشته در حوزه مبارزه با بیماری‌های واگیر و مسری وجود دارد.

وی با بیان اینکه یافته‌های پزشکی رایج برای مبارزه با بیماری‌های واگیر بسیار علمی و دقیق‌تر است، گفت: به هیچ وجه نباید اصول طب سنتی را برای مبارزه با بیماری کرونا به کار برده و بخواهیم ضمانتی برای پیشگیری و درمان قابل قبول ارائه دهیم. لذا هرگونه ادعایی در این باره شیادی و کلاهبرداری است.

این متخصص طب سنتی به توصیه‌هایی برای حفظ آرامش و کنترل اضطراب ناشی از ترس بیماری کرونا و پرداخت و گفت: می‌توان از دمنوش‌هایی مانند بادرنجبویه، گل گاوزبان، گل سرخ و مشابه آن‌ها یک یا دو بار در روز برای حفظ آرامش استفاده کرد، اما نباید ادعا کرد که این دمنوش‌ها موجب درمان این بیماری می‌شود چرا که از پایه غلط است.