طب کل نگر چیست؟

طب کل نگر چیست؟

اساسا دانش پزشکی در طول تاریخ با دیدگاه کل نگری( HOLISTIC MEDICINE) به مقوله سلامتی و بیماری و همچنین پیشگیری از بیماری ها می پرداخته است.

تقریبا” در تمام فرهنگها و تمدنهای باستانی و اصیل در سراسر دنیا ، روش درمانی منحصر به فردی وجود داشته است که در مبحث دارو و درمان ، عمده نیازهای آن جامعه را برآورده میکرده است.(مانند طب سنتی ایرانی ، طب سنتی هند –آیورودا- طب سنتی چین ، طب باستانی مصر ، طب سرخپوستان ، طب قوم مایا و… )

 

در دیدگاه ” کل نگری ” (HOLISTIC MEDICINE)، جدا از اطلاعات آزمایشگاهی و عکسبرداری و… به مسائل عاطفی و ذهنی فرد بیمار هم پرداخته میشود.همچنین در کنار این مسائل به ارتباط انواع ناراحتی های او هم پرداخته میشود.یکی از نکات مهمی که در ” طب کل نگر ” (HOLISTIC MEDICINE) به آن پرداخته میشود ”  سبک زندگی یا LIFE STYLE ” است.سبک زندگی شامل تغذیه ، سلامت محیط زیست و شغل ، ورزش ، ارتباطات اجتماعی و عاطفی و… میشود.

Holistic

مثلا فرض کنید فردی از مشکلات زیر رنج میبرد:

میگرن ، آرتروز مفاصل زانو ، احساس افسردگی ، سوزش معده

درصورتی که  برخورد ماشینی با این فرد صورت گیرد ، باید هر یک از این اجزا جداگانه مورد بررسی قرار گیرند و جداگانه دارو تجویز شود.

اما در” پزشکی کل نگر” (  HOLISTIC MEDICINE) ابتدا یک شرح حال کامل از همه مشکلات فرد گرفته میشود تا ریشه همه شکایتهایی که فرد بیمار از آن رنج میبرد را یافت.

برای نمونه بیماری که مثال زدیم در صورتی که به طور کامل و با ” دیدگاه کل نگری ” ( HOLISTIC MEDICINE) مورد بررسی قرار گیرد به احتمال زیاد مشکلاتش از یک اتفاق قدیمی که منجر به ایجاد واکنش سوگواری GRIF REACTION  شده بوده شروع شده است.

اکثر کسانی که دچار واکنش سوگواری و یا ضربه های عاطفی و از دست دادن عزیزان خود میشوند، دچار اختلالاتی در بدن میشوند که یکی از مهمترین آنها اختلال یون سدیم و کلر است . این اختلال بنیادین باعث بروز چنین عوارض و مشکلاتی شده و اگر هرکدام از مشکلات را مجزا و بدون در نظر گرفتن کلیت و گذشته بیمار و ارتباط این علائم با هم در نظر گرفت نمیتوان به درمان فرد اقدام کرد.

همچنین تغذیه و محیط زندگی فرد را نیز در تمام شرایط درمان باید لحاظ نمود، مثلا فردی به صورت پیوسته FAST FOOD   استفاده میکند و پس از مدتی دچار درد معده و کبدچرب و یبوست  و افزایش کلسترول میشود.همچنین او هیچ فعالیت جسمی و ورزشی ندارد. محل کار وی نیز در منطقه آلوده شهر قرار دارد.

اگر فقط به کبد چرب و بالا بودن کلسترول خون و بدون توجه به اصلاح رژیم غذایی و محیط زندگی و کار او اقدام به درمان نمود ، نمیتوان به بهبودی این فرد امیدی داشت .

در” طب کل نگر” ( HOLISTIC MEDICINE) اهمیت ویژه ای نیز به احساسات و مسائل عاطفی و ذهنی بیماران داده میشود.برخی از بیماری ها به دلیل مسائل ذهنی عاطفی به وجود می آیند و یا همراه با مسائل ذهنی و عاطفی میباشند و لازم است در کنار در نظر گرفتن مسائل جسمی ، به طور همزمان به بررسی و کنکاش در این مشکلات پرداخت و آنها را حل کرد.

تمامی اعضا و جوارح بدن ، حتی روح و روان انسان در ارتباط و پیوستگی با سایر قسمتهای بدن است و هر کدام از مشکلات و ناراحتی که برای سایر اعضا به وجود می آید متاثر میشوند. حتی انسانها نیز در جامعه بشری مانند اعضای پیکره جامعه هستند و روی یکدیگر اثر مثبت و یا منفی میگذارند. بسیار دیده ایم که بیماری و یا مرگ یکی از اعضای خانواده چطور باعث تلاطم روحی و جسمی سایر افراد میشود و آنها را بیمار میکند.

این موضوع همان چیزی است که حکیمان این سرزمین نیز به آن آگاه بوده و بر آن تاکید میکرده اند.شیخ اجل “سعدی” چه زیبا میفرماید که :

بین آدم اعضای یک پیکرند                             که درآفرینش ز یک گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگار                         دگر عضو ها را نماند قرار

واقعیت این است که علم طب حیطه بسیار گسترده ای دارد و لازم است پزشک به بسیاری از علوم اشراف داشته باشد و برای درمان بیمار همه جنبه های پیرامون او را در نظر بگیرد.

همچنین استفاده از سایر شاخه های طب و مشاوره با سایر پزشکان برای بررسی همه جانبه و درمان بیماران از ملزومات نگاه کل نگری است.

به علت آنکه در طب های “کل نگر” ( HOLISTIC MEDICINE) تمامی جنبه های جسمی و روحی فرد بیمار مورد بررسی قرار میگیرد ، انجام آزمایشهای متعدد و عکس برداری و… به مراتب کمتر خواهد بود.