مطالعه ۷ طرح طب سنتی برای مقابله با کرونا/ نتیجه مثبت تست داروی گیاهی روی ۶۰ بیمار کرونایی

مطالعه ۷ طرح طب سنتی برای مقابله با کرونا/ نتیجه مثبت تست داروی گیاهی روی ۶۰ بیمار کرونایی

رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: در حال حاضر محققان علمی و دانشگاهی کشور بر روی ۷ طرح طب سنتی برای درمان بیماران کرونایی تحقیق می‌کنند که از این تعداد سه طرح متعلق به تبریز است.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از آذربایجان شرقی ، حجت پورفتحی  در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه دانشکده پزشکی جزئی از دانشگاه علوم پزشکی است، اظهار داشت:  رویکرد دانشکده پزشکی بحث‌های پژوهشی و آموزشی است و همکاران پژوهشی ما در مرکز جامع تحقیقاتی در بحث شناسایی ویروس در زمینه ویروس کرونا تحقیقات جامعی انجام می‌دهند.

وی افزود: در آزمایشگاه همزمان بر روی بیماری آنفلوآنزا و کرونا تحقیقات در حال انجام است و با شروع فصل پاییز همزمانی آنفلوآنزا و کرونا شرایط را سخت‌تر و پیچیده‌تر کرده  و باعث افزایش بار روانی بر جامعه می‌شود که این موضوع چندین برابر آسیب‌زاتر خواهد بود.

رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی تبریز با  اشاره به ارتباط با مراکز معتبر علمی و  تحقیقاتی دنیا گفت: برای تبادل اطلاعات علمی و دستیابی به آخرین اخبار و اطلاعات علمی در مورد ویروس کرونا با مراکز معتبر علمی دنیا در ارتباط هستیم و جدیدترین روش‌های درمان و مقابله با ویروس کرونا را به اساتید اطلاع‌ رسانی کرده و راهنمایی‌های علمی و روش‌های دارویی در اختیار آنها قرار داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در شرایط جنگی به سر می‌بریم، افزود: الان دقیقا در وسط میدان جنگ با ویروس کرونا قرار داریم و با وجود تعطیلی‌های صورت گرفته ما از دانشجویان پزشکی درخواست کرده‌ایم با رعایت شدید تمام موارد و دستورات بهداشتی در کلاس‌های آموزشی حضور داشته باشند، چرا که برخی از همکاران ما به بیماری  کرونا مبتلا شده‌اند، بنابراین باید نیروی جایگزین برای آنها فراهم شود.

 پور فتحی ادامه داد: تبریز یکی از شهرهایی است که قصوری در این زمینه نداشته و هیچ‌کدام از بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌ها بدون ویزیت و دستگاه تنفس مصنوعی نمانده‌اند و از خدمات بخش آی سی یو استفاده کرده‌اند.

رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به مبتلا شدن همکاران رشته بیهوشی به بیماری کرونا خاطرنشان کرد: از اول اسفندماه بیش از ۱۰ نفر از دستیاران رشته بیهوشی به کرونا مبتلا شده‌اند، تعدادی انترن و دستیار هم مبتلا شده بودند ولی بدحال نبوده بلکه در شرایط معمولی بستری شدند. از اساتید مبتلا شده متاسفانه دکتر هاشمی فوت کرد و در رشته طب اورژانس نیز دو نفر از اساتید  به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند.     

وی  با اشاره به طرح‌ای طب سنتی که برخی افراد آنها را به عنوان درمان بیماری کرونا تجویز می‌کنند، یادآور شد: بعد از شیوع و انتشار کرونا طب مدرن به دنبال درمان این بیماری بود و در کنار آن برخی افراد نیز که خود را به دروغ متخصص طب سنتی می‌نامند وارد صحنه شده و موارد دارویی تجویز می‌کردند، در این راستا اعلام کردیم هر فردی برای بیماری کرونا ادعایی مبنی بر درمان از طریق شربت یا گیاهان دارویی دارد ارائه کند تا بررسی‌های لازم توسط متخصصان انجام شود.

رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز ادامه داد: بسیاری از ادعاهای مطرح شده به هیچ وجه درست نبود. ولی متخصصان ما با انجام یک‌سری تحقیقات تخصصی بر پایه گیاهان دارویی که در استان آذربایجان‌شرقی وجود دارد به نتایج خوب و مثبتی دست یافته‌اند که نتایج حاصل از این تحقیقات گیاهان دارویی در طی ماه‌های آینده از طریق رسانه‌ها اعلام می‌شود.

وی افزود: این داروی به دست آمده از گیاهان دارویی استان بر روی ۶۰ نفر از بیماران کرونایی ( البته با کسب اجازه از خودشان) آزمایش شده و نتیجه خوبی حاصل است همچنین یک ترکیب برای تقویت سیستم ایمنی بدن  به برخی افراد داده شده و نتیجه مثبتی کسب کرده‌ایم همچنین در تحقیقات صورت گرفته عملکرد بادکش در بهبود عملکرد ریه به اثبات رسیده است.

پورفتحی  خاطرنشان کرد: در کشور چین از طب سنتی به عنوان طب مکمل ‌نام برده می شود و ما نیز در دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی در حال تربیت متخصصین طب سنتی هستیم. افراد متخصصی که پزشک عمومی هستند و بعد وارد دوره‌های تخصصی طب سنتی می‌شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر محققان علمی و دانشگاهی کشور بر روی 17 طرح طب سنتی برای درمان بیماران کرونایی تحقیق می‌کنند که از این تعداد سه طرح متعلق به تبریز است.

رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: دانشکده پزشکی تبریز تحقیقاتی در زمینه تولید واکسن کرونا انجام نمی‌دهد و معمولا موسساتی بر روی تولید واکسن تحقیق می‌کنند که دارای مجوزهای بین‌المللی باشند.

پورفتحی با تاکید بر بحث‌های پیشگیری از کرونا ادامه داد: باید قبول کنیم محدودیت‌ها و شرایط قرنطینه تا حدودی در کشور قابل اجراست، باید شرایط کشور به‌گونه‌ای باشد که در شرایط عادی کمترین تلفات نیروی انسانی را داشته باشیم هر چه قدر بر روی پیشگیری فعالیت کنیم به همان نسبت بهتر جواب خواهیم گرفت. باید جامعه حداقل بر روی 10 محور پیشگیری فعال باشند که یکی از مهم‌ترین رفتارهای پیشگیری‌کننده استفاده از ماسک است و ما در این راستا پویش‌های مختلفی را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و فضای تحقیق راه‌اندازی کرده‌ایم تا در سطح جامعه استفاده از ماسک عمومی‌تر شده و مردم نسبت به استفاده از آن حساس باشند.