گیاه درمانی چیست؟

گیاه درمانی چیست؟

گیاه درمانى یک نظام طبى بین‏ المللى و بسیار کهن است که از گیاهان براى پیش‏گیرى و درمان بیماریها استفاده مى‏کند. حفظ و تقویت تندرستى از دیگر کاربردهاى این نظام است. گیاه درمانی روشی است که در آن، بعد از معاینات پزشکی و تشخیص لازم، از عناصر گیاهی با توجه به مواد مؤثره و خواص آنها، جهت رفع علایم بیماری استفاده می‌شود. این روش همانند طب جدید به مبارزه با علائم بیماری پرداخته، و در جهت رفع آن‌ها می‌کوشد. از نظر این روش درمانی، ماده مؤثره گیاهان اعم از: آلکالوئیدها و … می‌توانند با رفع علائم بیماری، باعث برگشت صحت و سلامت به فرد بیمار شوند. در حقیقت گیاه درمانی نوعی دارو درمانی است که در آن بجای استفاده از داروهای سنتتیک شیمیایی از داروهایی با منشأ گیاهی استفاده می‌شود. مزاج‌شناسی و بحث از غلبه اخلاط در این روش جایگاهی ندارد. دیدگاه این روش نیز همچون طب جدید، دیدگاه اجزاءنگری است.

 

این روش چگونه عمل می کند؟

امروزه بی تردید مى‏دانیم که گیاهان موجوداتى زنده و پویا و فعال هستند و در همه ساعات شبانه ‏روز در حال جذب، تبدیل، ساختن، مصرف و پخش مواد متعدد درون اندام‏ هاى خود مى‏باشند، و از خورشید و ماه و شاید دیگر سیارات منظومه شمسى تأثیر مى‏گیرند. این واقعیت به ما مى‏گوید که براى دسترسى به بیش‏ترین تمرکز ماده‏اى گیاهى، یک زمان مطلوب وجود دارد. ماده مورد نیاز ما در گیاه برخى اوقات بیش‏ترین تمرکز را در برگ‏ها و در برخى اوقات دیگر در ریشه یا گل‏هاى گیاه دارد.

یکى از اساسىس ترین اصول طب گیاهى این است که رابطه هر انسان با گیاهانى که در محیط زندگى او مى‏رویند. طب گیاهى مى‏گوید گیاهانى که در محیط زندگى هر انسان مى‏رویند بیش‏ترین احتمال را براى درمان بیمارى‏هاى او دارند.

 

روش اجرا چگونه است؟

گیاه ‏درمان‏گر ممکن است براى اطمینان یکى از روش‏هاى مدرن را که معمولاً براى کمک به تشخیص بیمارى به کار گرفته مى‏شوند چون آزمایش خون، ادرار، اشعه ایکس، یا پاتالوژى را به کار گیرد، گرچه گیاه‏درمان‏گران ورزیده معمولاً از هیچ‏یک از آن‏ها استفاده نمى‏کنند زیرا در پایان شنیدن تاریخچه زندگى بیمار نوع بیمارى او را تشخیص داده‏اند.

هر شخص بیمار داروی خاص خود دریافت مى‏کند که مقدار و تنوع و ترکیبش را گیاه ‏درمان‏گر با در نظر گرفتن وضعیت و نیاز او تعیین کرده است. اصل مهم روش گیاه درمان‏گر بازگرداندن تعادل طبیعى به کل بدن بیمار است نه تیمار علائم بیمارى او.

 

چه انتقاداتی به این روش وارد است؟

چون بسیارى از داروهاى گیاهى علائم بیمارى را به سرعت رفع مى‏کنند بیماران ناآگاه این تغییر را درمان اصلى مى‏پندارند. البته برخى بیماری هاى حاد چون عفونت آپاندیس را که نیاز به جراحى فورى دارد نمى‏توان با داروهاى گیاهى درمان کرد، اما اطباى طب گیاهى مى‏گویند که حتى چنان پدیده ‏هاى بدخیم اگر زود تشخیص داده شوند با مصرف داروهاى گیاهى بهبود مى‏یابند.

فلاسفه روزگار باستان باور داشتند که طبیعت داروهاى گیاهى یا معدنى مناسب هر بیمارى را خلق کرده است و اگر ما آن دارو را نمى‏یابیم نقص از طبیعت نیست. گیاه درمانى بهترین نتایج را در آدم‏هایى می دهد که از نبود تعادل انرژیایى مولود زندگى شهرى بیمار شده‏اند، و اگر بیمار شیوه زندگی اش را به گونه‏ اى اصلاح کند که به حالتى طبیعی ‏تر بازگردد آثار درمانى واقعاً خوب تولید خواهد کرد. گیاه درمانى براى آدمى که دل‏خوش یا معتاد به مصرف انواع مسکن‏ ها و آنتى‏بیوتیک‏ ها و آرام ‏بخش‏ هاى عصبى شیمیایى و مصنوعى است، اضافه وزن دارد، سیگار یا مواد مخدر چون الکل یا حشیش یا تریاک یا کوکائین مصرف مى‏کند، خورد و خوابش غیرطبیعى و غیرمعقول است، فعالیت بدنى قابل توجه ندارد، و هواى آلوده شهرى را تنفس مى‏کند معجزه نمى‏ کند.

درمان‏گر طب گیاهى بیش‏تر با مردمى سر و کار دارد که از نبود تعادل بین انسان و دنیاى گیاهى او رنج مى‏برند. و طبیعى است که بخش عمده توجه او متمرکز بر تغذیه است.